Four – A Divergent Collection

Four – A Divergent Collection ble sluppet 8. juli 2014. Det lyser pengemelker av den på lang avstand, men som alle andre Divergent-fans så hadde jeg ikke noe særlig valg: Jeg måtte ha den.

four - a divergent collectionForfatter: Veronica Roth
Forlag: Katherine Tegen Books
Utgitt:  2014
Kilde: Hardback, kjøpt, 285 sider

Boken
Boken består av fire deler: The Transfer, The Initiate, The Son og The Traitor. I tillegg får vi tre (eksklusive – i følge bokens omslag) scener til slutt i boken som Roth ikke fikk plass til andre steder, men gjerne ville ha med.

The Transfer er tidligere utgitt så den hadde jeg allerede lest, men jeg leste den allikevel om igjen nå og må pinlig innrømme at jeg ikke husket alt, selv om det bare er et par måneder siden jeg leste og skrev om den. Kort fortalt følger vi Tobias fra han tar testen sin og frem til han velger dauntless.

The Initiate og The Son foregår også før den første Divergent-boken starter og vi får følge Four gjennom hans opplæring og i den første tiden etterpå. The Traitor overlapper med starten av den første boken og her treffer han Tris.

Min mening
Som tidligere nevnt – dette er en pengemelker. Vi får basically bare lese en historie vi allerede vet hvordan ender fra en annen persons synspunkt. Men for oss som er fans av Divergent og spesielt Four, er den et must å lese. Vi får vite ting vi ikke visste fra før også, og selv elsker jeg å lese historien fra Four sitt ståsted. Det tok meg ca. et døgn fra jeg fikk boken i postkassen til den var ferdiglest (og det tok så lang tid kun fordi jeg måtte sove litt).

Ikke vent deg noen store litterære mirakler, men alle som elsker Divergent vil nok også elske denne 🙂

 

6 thoughts on “Four – A Divergent Collection

      • Skal kanskje lese den på engelsk 🙂 tusen takk for at du svarte. Og jeg lurer på en ting til, vet du om Allegiant er oversatt til norsk enda? Og så lurte jeg på om de smeller den Four boken i vanlige bokhandler i Norge?

      • Allegiant er ikke oversatt til norsk enda, så vidt jeg vet. Four burde man få tak i i de fleste norske bokhandler, vet i hvert fall at de har den på Norli 😉 For øvrig bestiller jeg selv alltid engelske bøker fra bookdepository.com – gratis frakt og myyye billigere enn i norske bokhandler 😉

Legg igjen en kommentar

