En smakebit på søndag: Mansfield Park

mansfield parkDet er august og sommeren er på hell. Men vi skal nok klare å skvise enda litt sommer utav august (og forhåpentligvis litt av september – sier den optimistiske vestlendingen) før høsten setter inn for fullt. Uansett, så er Mari og bloggen Flukten fra virkeligheten tilbake med En smakebit på søndag, som er et fast innslag i bokblogglandia.

Jeg har hatt mange fine leseopplevelser i løpet av juli og har enda et par «sommerbøker» igjen å lese før jeg kan gi meg med årets ferie. Igår kveld leste jeg ut de siste sidene på John Greens The Fault in Our Stars og nå idag har jeg startet på Jane Austens Mansfield Park, så dagens smakebit er den aller først setningen i den boken:

About thirty years ago, Miss Maria Ward of Huntingdon, with only seven thousand pounds, had the good luck to captivate Sir Thomas Bertram, of Mansfield Park, in the county of Northampton, and to be thereby raised to the rank of a baronet´s Lady, with all the comforts and consequences of a handome house and large income.

Lang setning, men allerede nå aner jeg det språket til Austen som jeg liker så godt. Det er forresten 200 år siden boken ble publisert, så det passer jo veldig fint å lese denne i år.

Har du lest denne? Eller noe annet av Jane Austen?

5 thoughts on “En smakebit på søndag: Mansfield Park

  1. Men du, noko heilt anna: Om det er utgåva på biletet du leser så har eg fleire i same serie om du har lyst på. Jane Austens «Stolthet og fordom», «Fornuft og følelse» og «Emma» pluss Dickens «Store forventninger».

  2. En optimistisk vestlending her og, som håper på sommerdager langt utover høsten. Men med det regnet vi har hatt de siste dagene ser det ikke lovende ut! 🙂 Jeg har ikke lest Mansfield Park, enda. Men jeg har fått meg The collected works of Jane Austen på Kindelen, så det blir ikke så lenge til den også skal leses. Fra før har jeg lest Fornuft og følelse og Stolthet og fordom. Så jeg har noen godbiter igjen 🙂 Ønsker deg en fin søndagskveld!

Legg igjen en kommentar

