Bok blir tv-serie: A Game of Thrones

At HBO har gitt tv-serien tittelen A Game of Thrones er egentlig ganske misvisende, for bokserien den er basert på heter A Song of Ice and Fire. Riktignok heter den første boken i serien A Game of Thrones, men det er kun den første sesongen som er basert på den første boken. Så da burde jo sesong to strengt tatt hete A Clash of Kings osv.

Som den google-dronningen jeg er har jeg selvsagt prøvd å sjekke opp dette, men det var jammen ikke lett å finne ut hvorfor det har blitt sånt. Det beste jeg klarte å finne var et mer eller mindre useriøst forum som konkluderte med at tittelen A Game of Thrones ville selge mye bedre enn A Song of Ice and Fire. Så om noen skulle sitte på annen informasjon enn dette: Skrik ut!

Det er altså sesong 1 som omhandler bok 1 i serien, og jeg leste ferdig denne for ikke så lenge siden. Jeg begynte faktisk å se noen av episodene i serien før jeg hadde lest ferdig boken (fy, fy, fy), men jeg klarte bare ikke å dy meg og jeg passet nøye på å ikke se noe som jeg ikke enda hadde lest.

Serien er forbløffende nøyaktig i forhold til boken. Det er jammen ikke mye som er endret på (selvsagt er det noe – det er alltid noe). Men et par ting var blitt utelatt som jeg godt syntes de kunne tatt med når de tross alt har ti episoder på å filmatisere en bok. Nå når jeg skriver dette kommer jeg selvsagt ikke på hva disse tingene var, så for de som ikke har lest boken og kun sett serien så har de nok ikke gått glipp av noe sånn i det store og det hele.

Alt i alt får den første sesongen av A Game of Thrones to tomler opp fra meg!

 

Legg igjen en kommentar

