Bokomtale: Cinder

cinderForfatter: Marissa Meyer
Innleser: Rebecca Soler
Utgitt: 2012
Forlag: Macmillan Audio
Lengde: 10 timer og 6 minutter
Kilde: Lydbok, kjøpt

Om boken
Cinder er en cyborg som lever i New Beijing. Etter 4. verdenskrig ble verden slått sammen til å bestå av seks land. Månen, Luna, er også bebodd, og deres dronning vil ta over makten på jorden. Flere og flere mennesker på jorden blir smittet av en dødleig sykdom. Cinder lever et fredelig liv som mekaniker, men en dag blir søsteren hennes syk. Cinders liv blir snudd på hodet idet hun får skylden for det. Plutselig er ikke livet så fredelig allikevel, og er egentlig Cinder den ubetydelige cyborgen hun trodde hun var?

Hva synes jeg?
Jeg er forelsket i denne boken! Jeg ble slukt inn i den fra første stund og selv om jeg var temmelig sikker på hvordan det kom til å enda, ble jeg jammen overrasket på slutten – det vendepunktet! Og ikke minst – hvilken cliffhanger! Jeg gleder meg med andre ord veldig mye til å lese neste bok.

Jeg synes forfatteren klarer å finne en fin balanse mellom fremtidens tenkelige teknologi og det vi kan se for oss komme til å skje. Hun får miljøet i boken og tingene det er mulig å gjøre til å virke veldig troverdig med tanke på den farten dagens teknologiske utvikling faktisk har. Jeg tviler ikke på universet hun har funnet opp.

Utifra bokens tittel har du kanskje allerede gjettet at boken har klare paralleller til eventyret om Askepott, Cinderella. Vi møter den onde stemoren og hennes stesøstre, prinsen og til og med ballet, men i en moderne, fremtidig setting og faktisk helt uten at det blir til en klisjé. Jeg liker denne vrien veldig godt og er spent på å se hva forfatteren gjør videre med dette.

One thought on “Bokomtale: Cinder

  1. Tilbaketråkk: Boken på vent #40 | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

