Julestemning #7

Jeg hadde egentlig tenkt å poste John Lennons og Yoko Onos Happy Xmas (War is over) idag. Men idet jeg satt og så igjennom videoen slo det meg at det fort kunne blitt tolket veldig feil å ha en sånn film og låt under tittelen Julestemning. Heldigvis kan man aldri få for mye Michael Bublé, og jeg vil påstå at Let it snow vitner om litt mer julestemning (også kan man jo håpe at det begynner å snø litt før julaften), så da ble det den i stedet for.

Det er egentlig litt rart å tenke på. Mitt første møte med Happy Xmas var da jeg sang i kor på barneskolen. Jeg syntes det var en kjekk sang å synge. Og det gikk veldig mange år før jeg ante at sangen faktisk er en protest mot Vietnamkrigen. Som dirigent skal jeg notere meg at dersom jeg skal bruke slike låter med ett eller annet sterk politisk budskap skal jeg jammen fortelle ungene om det. Kanskje de ikke skjønner hva det er, men de slipper i hvert fall å gå rundt halve livet å tro at det er en koselig julesang, hehe 😉

One thought on “Julestemning #7

Legg igjen en kommentar

