Looking for Alaska

looking for alaskaForfatter: John Green
Forlag: Speak, Penguin Group
Utgitt: 2005
Kilde: Paperback, 221 sider, kjøpt

Om boken
before. Miles «Pudge» Halter’s whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the «Great Perhaps» (Francois Rebelais, poet) even more. He heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, selfdestructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young, who is an event unto herself. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart.

after. Nothing is ever the same (fra bokens bakside).

Min mening
Dette er en dyp bok. Ved første øyekast virker den kanskje som en hvilken som helst annen ungdomsroman, men man skjønner fort at slik er det ikke. Green bruker en del «store» ord og setter bilder på ting på en helt spesielt måte, men uten av det føles som det er for mye å henge med på.

More than anything, I felt the unfairness of it, the inarguable injustice of loving someone who might have loved you back but can’t due to deadness.

Boken er todelt, slik baksideteksten legger opp til. Jeg skal ikke si for mye om handlingen slik at det blir noen spoilere her, men jeg lurte på om Green kom til å klare å holde interessen min i andre del av boken. Det gjorde han definitivt.

I min versjon er det en Q & A hvor Green svarer på spørsmål fra fansen, og der fant jeg ut at denne boken nå faktisk er en del av pensum ved flere skoler i USA. Skulle ønske jeg fikk lese slike bøker som en del av engelskpensumet mitt når jeg gikk på grunnskolen 😉

Har du ikke lest Looking for Alaska enda kan den absolutt anbefales å plukke med seg neste gang du er i bokhandelen!

Legg igjen en kommentar

