Fangirl

Forfatter: Rainbow Rowell
Utgitt: Opprinnelig i 2013, min utgave (special edition) i 2015
Forlag: St. Martin’s Griffin
Kilde: Hardcover, 464 sider, kjøpt

Om boken
Cath er Simon Snow-fan med stor F. Hun skriver fanfiction om ham og hans verden og har tusenvis av lesere. Cath og hennes tvillingsøster Wren skal begynne på college. Hele sitt 18-årige lange liv har de delt rom, men nå vil Wren ikke det lengre. Cath må manøvrere seg frem i sitt nye liv på college. Mellom en romkamerat hun er overbevist om at hater henne, gutter, forelesninger og Simon Snow-historiene. Ikke alt går på skinner, for å si det mildt.

Min mening om boken
Denne boken likte jeg. For det meste. Den er lettlest og historien er fengende. Som leser kjenner jeg meg igjen i mye av det som skjer i Cath sitt liv. Noe av romantikken blir derimot litt for langdryg og klissete for meg. Og det trekker boken som helhet litt ned. OBS! Mulig spoiler i sitatet nedenfor! Hopp gjerne over!

Knowing they were in the same city again made the missing him flare up inside her. In her stomach. Why were people always going on an on about the heart? Almost everything Levi happened in Cath’s stomach.

Her er det trygt igjen! Sitatet ovenfor synes jeg er typisk for Rowell. Hun tar ting på kornet og beskriver følelser på en veldig bra måte og med et lettfattelig språk. Det er nok noe av det som gjør at en som leser kjenner seg godt igjen i mye av det som skjer.

«Is this your library guy?» Wren asked, looking at him like he was a photo on Facebook, not a human being.

Når jeg leste facebook-sitatet måtte jeg stoppe opp litt og tenke meg om. Jeg finner det fasinerende at sosiale medier har blitt en så stor del av hverdagen at forfattere kan benytte seg av det for å beskrive en handling. For jeg har ingen problemer med å se for meg uttrykket i Wrens ansikt her. Det samme gjelder Simon Snow, som er en klar og tydelig referanse til Harry Potter. Jeg har selv vokst opp med Harry Potter-bøkene og kan derfor relatere sterkt til hva Simon Snow betyr for for Cath og Wren.

IMG_2024

At både Facebook og Harry Potter er blitt så stort at det kan benyttes av andre forfattere for å få leseren til å kjenne seg igjen i en situasjon er rett og slett, ja, fasinerende. I tillegg til at det kan være litt til ettertanke i forhold til hvordan vår verden utvikler seg med tanke på teknologi.

I boken skriver Cath historien sin om Simon Snow under navnet Carry On, Simon. Under arbeidet med Fangirl ble Rowell så glad i dette universet at hun har skrevet boken Carry On, som kommer ut i oktober i år. Den handler om Simon Snow og hans åttende år på magikerskolen Watford. Jeg må innrømme at jeg også ble litt glad i disse figurene i denne verden (mulig at det har noe med min Harry Potter-forkjærlighet å gjøre) og kommer selvfølgelig til å lese Carry On når den kommer ut.

Anbefaler forresten også å lese Fangirl. Bare vær forberedt på litt mye klissete romantikk.

Flere som har blogget om Fangirl: Heartart, Boknerden.

7 thoughts on “Fangirl

  1. Likte eigentleg Fangirl veldig godt. Eg høyrte boka på lydbok, og den var lett å følge med i som vaske-badet-og-rydde-leilighet-selskap. Var veldig kjekt å lese at Carry On kjem ut, for dei tekstutdraga var vel noko av det eg likte best.

    Det einaste eg eigentleg ikkje likte med boka var at det var så mange trådar som ikkje vert fullførte. Ein del ting som vert teken opp, men som anten ikkje får nokon utvikling eller vert avslutta på ein for «lettvint» måte. Vanskeleg å forklara på ein spoilerfri måte, men du skjønar kanskje kva eg meiner. 🙂

    Interessant poeng med referansene. Eg tykkjer at det er litt risky. Vert ikkje så imponert no når eg les bøker med myspace-referanser, for eksempel. Men FB har kanskje hatt ei meir grunnleggande/allmenn verknad på dei aller fleste enn dei føregåande. Sitatet du peiker til er eit kjempegodt døme på det eg likte godt i Fangirl. Forteljarstemmen er effektiv, men veldig sjarmerande og truverdig.

    • Ja jeg kan si meg enig i det at det er en del løse tråder som ikke blir ordentlig løst opp. Det er jo også litt ironisk med tanke på at Cath gjør nettopp det i fanfiction-skrivingen sin… Myspace ble vel kanskje ikke en like stor hit som facebook, men det blir interessant å se i fremtiden, og referansen fremdeles holder stand.

  2. Jeg likte Fangirl ekstreeemt godt 😀 Gjenkjente meg i henne på så mange deler. Tror nok alle Harry Potter elskere og sjenerte kan gjenkjenne seg i henne. De var så avhengighetskapende, og jeg leste vel boken på litt over en dag 😀
    – Siri

    • Jeg brukte nesten tre dager, men det er en sånn bok som jeg nok kunne lest på en dag også 😉 Angående Harry Potter, så leser jeg faktisk nå tredje bok på rart som refererer til det – og det er helt forskjellige bøker!

  3. Tilbaketråkk: Juli – en oppsummering | Lesehesten

  4. Tilbaketråkk: Smakebit – Carry On | Lesehesten

  5. Tilbaketråkk: Eleanor & Park | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

