Langt inne i Narnia-land

Snøen laver ned utenfor ruta. Jeg er godt plassert i sofaen. Fyr i peisen. Et glass hvitvin i hånda. Narnia i fanget. Livet er jammen godt. Jeg kan ikke fatte at jeg ikke har oppdaget Narnia-land før.

Joda. Selvfølgelig så jeg serien på tv da jeg var liten. Og jeg har selvsagt sett filmene etter hvert som de har kommet ut på kino. Men jeg har aldri meget meg til å lese bøkene. Hvorfor kan jeg sannelig ikke svare på. De har jo stått på leselisten min i evigheter.

For noen uker siden stakk jeg innom Fretex rett nedenfor der jeg bor (har skikkelig dilla på Fretex for tiden, du aner ikke alt hva folk kvitter seg med!, designerklær som fremdeles har merkelappen fra butikken på, ubrukt, til en slikk og ingenting, og bøkene, alle bøkene, det er rene paradis for en bokelsker med slunken lommebok og dårlig samvittighet for alle bokpakkene fra bookdepository som stadig dukker opp i postkassen) og tok med meg et eksemplar av Narnia. Vi snakker alle bøkene i en stor samlebok. For 59 kroner. Altså. Hva skal man si.

Da jeg pakket for å dra på vinterferie her om dagen, fikk jeg streng beskjed av mamma om å pakke smått, i to små bager. Alt skulle opp i takboksen fordi det skulle to svære hundebur i bagasjerommet. Jeg pakket alt av klær og slikt og brukte deretter urovekkende mye tid på å velge ut hvilke bøker som skulle få være med. Som vanlig mange flere enn jeg rekker å lese på en uke. Narnia did not make the cut, for å si det sånn. Den er tjukk. Og det var ikke sjans til å få plass i noen av bagene. Men vet du ikke. Da jeg var på vei ut dørene lørdag morgen ble den med allikevel. I hånda. Første gang jeg har med meg håndbagasje på biltur 😛

Igår begynte jeg på den første boken i samleboken The Magician’s Nephew. Det er egentlig den sjette publiserte boken, men den omhandler alt som skjedde før Løven, heksa og klesskapet, og står derfor først i denne samleboken. Jammen var det gøy å lese om hvordan Narnia oppsto. Jeg leste ut boken i morges og hoppet rett videre på neste, nemlig Løven, heksa og klesskapet. Og gu’ som jeg koser meg i Narnia-land!

Legg igjen en kommentar

