Bokomtale: Shoppingfri

Shoppingfri_riss.inddForfatter: Irina Lee
Forlag: Pax
Utgitt: 2013
Kilde: Lånt på biblioteket

Dette er ikke egentlig min type sjanger å lese, men jeg hadde hørt om boken på noen bokblogger og ble selvsagt nysgjerrig. Og jeg kan nå bekrefte mistanken jeg alltid har hatt: Jeg er definitivt ingen shopoholiker og kommer definitivt aldri til å bli det. Det var allikevel interessant å lese boken, for jeg har liksom aldri skjønt de som bare MÅ shoppe. Jeg for min del kan ikke fordra å shoppe. Nå sitter jeg inne med litt mer forståelse for hvordan det er å være avhengig av shopping pluss at boken var en tankevekker på et par andre områder også.

Shoppingfri handler altså om det kjøpefrie året Irina og hennes to venninner bestemte seg for å ta i 2012. De skulle ikke handle noe annet enn mat og nødvendige hygieneprodukter i et helt år. I boken får vi følge deres reise igjennom året. Hvert kapittel er en måned og vi får vite de største (ikke)shoppinghendelsene den aktuelle måneden.

Irina tar også opp problemstillinger som masseproduksjon av billige klesvarer. Arbeidere som slaver rundt i fabrikken under helt forferdelige vilkår og at vi bruker opp jordens ressurser fortere enn det den er i stand til å takle. Det får meg til å tenke at når jeg først skal kjøpe noe jeg trenger, så vil jeg i hvert fall gå for kvalitet fremfor kvantitet. Det varer lenger og er sannsynligvis ikke produsert under uverdige forhold.

Det var også fint å lese denne boken rett før jul. Jeg kommer absolutt til å tenke meg grundig om når jeg skriver liste over gaver jeg må kjøpe. Og passe på at jeg kjøper noe som har en tanke bak seg og som mottaker av gaven faktisk trenger. Og ikke at jeg kjøper presang bare fordi jeg føler meg nødt å kjøpe noe.

Dessuten vil jeg anbefale de som er avhengige av shopping å lese denne boken. Det ville dere hatt så godt av alle sammen. Det er like greit å innse hvilken galskap det er først som sist.

Les gjerne mer på bokens egen blogg.

3 thoughts on “Bokomtale: Shoppingfri

  1. Flott omtale! Jeg er som det, ingen shoppoholiker, men boken fikk meg til å tenke, og tanken på et shoppefritt år frister faktisk. Små mentale forberedelser er gjort for 2014, men jeg har ennå ikke bestemt meg. Det er jo ikke så farlig når jeg har sperrer som sier «har du en, så kjøper du ikke en til». Det er veldig artig å følge med på fbgruppen deres, mange tar dette veldig seriøst, og jeg er sikker på at det gjør godt å være litt asketisk i disse tider.

    • Jeg tenkte flere ganger mens jeg leste boken at kanskje jeg skulle prøve dette. Helt ærlig tror jeg ikke jeg har viljestyrke til det, også ser jeg heller ikke helt poenget når jeg allerede ikke liker å shoppe. Men jeg kommer helt klart til å tenke meg om en ekstra gang når jeg først skal kjøpe noe og fokusere mer på kvalitet og gjenbruk 🙂

  2. Tilbaketråkk: November – en oppsummering | Lesehesten

Legg igjen en kommentar

